03 December 2011

Tutorial Asas Photoshop

"Adobe Photoshop" adalah perisian imej digital yang serba boleh dalam pengeditan / penciptaan grafik. Tutorial kali ini, untuk 


beginner seperti anda untuk belajar asas pengeditan seperti cropping(memangkas) dan resize(mengubah saiz) imej, untuk menguasai sepenuhnya menggunakkan fungsi alat di photoshop ini, memakan masa yang lama untuk.


Jika anda berminat untuk mengasah kemahiran Photoshop,entri ini adalah untuk anda. Dalam artikel ini, anda akan belajar beberapa asas tutorial untuk beginner menyentuh perisian Photoshop, buat kali pertama...


baiklah,kita mulakan secara umum tentang photoshop ni...




1. Toolbox-mengikut default setting, toolbox duduk di sebelah kiri window Photoshop anda, dan mengandungi pintasan ke alat photoshop,disini lah kita sering menggunakan pelbagai jenis alat untuk sesuatu projek grafik.Jenis alat ini terbahagi kepada 4.


2. Document windows-Setiap dokumen yang terbuka mempunyai window dokumen masing-masing,misalnya anda membuka dua(atau lebih) gambar serentak di atas terdapat tab untuk anda memilih gambar mana yang ingin dipaparkan.Status bar berada di sebelah kanan, peratusan zoom yang dipaparkan berada di sudut bawah sebelah kiri, dan memaparkan maklumat yang khusus kepada dokumen itu.


3. Palettes-Individu "anak tetingkap" yang memaparkan maklumat atau pilihan untuk bekerja dengan fail anda, yang dikenali sebagai palet (atau panel), berada di sebelah kanan. Setiap palet dilabelkan dengan tab, dan boleh dikurangkan, ditutup. Dalam contoh yang mudah, palet Navigator menunjukkan thumbnail imej yang membolehkan anda untuk zoom in atau zoom out, dan melihat hasil kerja anda dengan lebih mudah seperti imej yang dipaparkan pada Document windows.


4. Layers-Lapisan adalah ciri-ciri penting  Photoshop yang membolehkan anda menghasilkan grafik di satu bahagian imej.Fungsi layers ini adalah paling penting dalam mengedit gambar.Walaupun konsep lapisan ini  kelihatan susah dan rumit pada mulanya, apabila anda biasa menggunakan lapisan ini, anda akan mahir dan berasa mudah menggunakkannya. Contoh pada halaman seterusnya menunjukkan bagaimana lapisan dalam dokumen Photoshop berlapis bersama-sama.Bahagian telus lapisan mana-mana, seperti yang ditunjukkan oleh grid imej berkotak-kotak, membenarkan lapisan di bawahnya beberapa lapisan yang menunjukkan melalui.Anda boleh menunjukkan dan menyembunyikan setiap lapisan dalam imej dengan klik pada ikon mata sama dalam palet Layers, seperti yang ditunjukkan di bahagian bawah halaman berikut.




Itu sahaja untuk tutorial kali ini..tajuk entri akan datang ialah memahami fungsi alatan photoshop..

No comments:

Post a Comment

JANGAN MALU BERTANYA JIKA ADA MASALAH..SILA KOMEN DI BAWAH